تابش خواستار توجه بيشتر مسوولان به وضعيت توليد پسته شد


نماينده مردم شهرستان اردكان از توابع استان يزد وعضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي، پسته را محصولي راهبردي خواند و خواستار توجه بيشتر مسوولان به وضعيت توليد اين محصول شد.

گزارش روز سه‌شنبه روابط عمومي سازمان جهاد كشاورزي استان يزد به نقل از محمدرضاتابش حاكي است:براي افزايش بازده‌توليد پسته،توجه به ذخاير ژنتيكي، مراقبت‌ها و اقدامات ويژه بعد از توليد و ايجاديك بازارمطمئن براي صادرات اين محصول لازم است.

وي اظهارداشت: ‪ ۳۳‬درصدپسته‌دنيا در ايران توليد مي‌شود و ‪ ۱۰‬درصد صادرات غير نقتي كشور نيز پسته تشكيل مي‌دهد.

وي در آيين افتتاح هفتمين ايستگاه تحقيقات پسته كشور در اردكان بدون اشاره به ميزان توليد پسته كشور و صادرات آن از كم توجهي مسوولان به محصول راهبردي پسته ابراز ناخرسندي كرد.

وي با ابراز تاسف از عملكرد پايين پسته در اردكان علي وجودذخاير ژنتيكي مناسب وقدمت پسته كاري در اين منطقه،فعاليت ايستگاه تحقيقات پسته را موجب افزايش بازده‌توليد محصول، درآمد كشاورزان و منشاء تحول در صنعت پسته اين شهرستان دانست.

رييس موسسه تحقيقات پسته كشور هم در اين مراسم گفت: ايستگاه تحقيقات پسته اردكان هفتمين ايستگاه تحقيقات پسته كشور است.

علي جوانشاه افزود: اين مركز محل ارايه آخرين دستاوردهاي علمي و تبادل تجربيات توليدكننده و محققان است كه لازمه پويايي آن مشاركت همه بخش‌هاي اجرايي و به ويژه بخش خصوصي است.

وي با اشاره به وجود صنايع تبديلي و تكميلي مناسب در شهرستان اردكان، خواهان به كارگيري شيوه‌هاي نوين حاصل از مطالعات علمي و كارشناسي مانند توليد كره پسته و حلواي پسته در راستاي رشد و ارتقاي پسته كاري در اين خطه شد.

وي از متوليان امر به ويژه نمايندگان مجلس شوراي اسلامي خواست با اختصاص اعتبارات ويژه به اين گونه مراكز تحقيقاتي زمينه توسعه و پيشرفت باغداري را فراهم كنند.

محمد جواد صالحي رييس سازمان جهاد كشاورزي استان يزدهم دراين آيين گفت:
اين استان،دومين توليدكننده پسته كشور است و درآمد ساليانه‌حاصل از توليد اين محصول يك هزار ميليارد ريال است.

استان يزد با ‪ ۲۶‬هزار و ‪ ۵۶‬هكتار سطح زير كشت پسته در جايگاه دوم توليد كننده پسته در كشور بعد از استان كرمان قرار دارد و سطح زير كشت نهال‌هاي غير بارور استان يزد ‪ ۱۰‬هزار و ‪ ۵۷۰‬هكتار است.

در سال زراعي گذشته، ‪ ۱۴‬هزار تن پسته به‌ارزش ‪ ۶۵۰‬ميليارد ريال در استان يزد توليد شد.

سطح زير كشت پسته شهرستان اردكان شش هزار هكتار است.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا